نگرانی-از-امضای-تفاهم‌نامه-یک-جانبه-با-کمپنی-آسترالیایی

اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور می‌گوید که امضای توافهم‌نامه با کمپنی فورتسکیو آسترالیایی به‌صورت یک جانبه صورت گرفته و نقش سکتور خصوصی در این زمینه نادیده گرفته شده است.

به گزارش افغان نیوز: شفیق الله عطایی، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور، امروز یکشنبه( 8، حمل ) در یک کنفرانس خبری گفت که نقش سکتور خصوصی در امضای تفاهم‌نامه‌ با شرکت فورتسکیو آسترالیایی در مورد تفحص و مطالعات معادن، نادیده گرفته شده است.

به گفته وی؛ شرکت آسترالیایی براساس این تفاهمنامه، قرار است 17 ولایت را که بعضی شان منرال های کمیاب دارند، سروی نماید. نقش سکتور خصوصی در این زمینه نادیده گرفته شده است درحالی که توانایی‌های مطلوب وجود دارد تا سروی و مطالعات را انجام دهند.

او گفت: قرارداد و تفاهمنامه‌ای که با شرکت فورتسکیو آسترالیایی در قسمت سروی معادن افغانستان صورت گرفته، خلاف قانون معدن کاری می‌باشد؛ زیرا برخی از ولایات دارای منرال های کمیاب است که حیف و میل می‌گردد.

سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری، ضمن نگرانی در مورد آینده سکتور خصوصی در کشور گفت که ارزش این سکتور نباید در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود.

از سوی هم، طلا محمد اتمان‌زی، رئیس شرکت ترانسپورتی زمینی گفت که حکومت همواره از پیشرفت های سکتور خصوصی حرف زده اما متاسفانه در قسمت تفاهمنامه معادن افغانستان با شرکت فورتسکیو آسترالیایی نادیده گرفته است. در حالی که ظرفیت در سکتور خصوصی وجود دارد تا این سروی و مطالعات را بالای معادن افغانستان انجام دهد.

این درحالی است که حکومت افغانستان سه یادداشت تفاهم و دو قرارداد چارچوبی را با شرکت فورتسکیو آسترالیایی به تاریخ ( 20، سنبله ) سال 1399 به امضاء رساند. اما اکنون اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید که این تفاهمنامه خلاف قانون معدن‌کاری در افغانستان صورت گرفته است.

با این وجود، وزارت معادن و پترولیم پیش از این به آژانس خبری افغان نیوز گفته بود که شرکت فورتسکیو آسترالیایی بدون کدام امتیاز در بخش تفحص و مطالعات معادن افغانستان این تفاهم‌نامه ها را امضاء کرده است.

نگرانی از امضای تفاهم‌نامه یک جانبه با کمپنی آسترالیایی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد