نگرانی-غنی-از-خشنونت-علیه-فعالان-مدنی-در-پاکستان

رییس جمهور غنی با ابراز نگرانی اعلام نموده که خشونت‌ها در برابر اعتراضات مسالمت‌آمیز فعالان مدنی در ایالت‌های خیبر پشتون‌خواه و بلوچستان پاکستان افزایش یافته است.

به گزارش افغان نیوز: محمداشرف غنی، رییس جمهوری کشور می‌گوید که خشونت‌ها در برابر اعتراضات مسالمت‌آمیز فعالان مدنی در ایالت‌های خیبر پشتون‌خواه و بلوچستان پاکستان رو به افزایش است.

به گفته وی، نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، رسانه‌ها، حتا فعالان مدنی و گروه‌های سیاسی پاکستان، تشدید این خشونت‌ها را تأیید می‌کنند و نسبت به آن نگران هستند.

رییس جمهور غنی، روز پنج‌شنبه، ۱۸ دلو، در صفحه فیسبوکش نوشت که منطقه با تهدید جدی افراطیت مذهبی و تروریسم روبه‌رو است و در چنین شرایطی مسوولیت هر «دولت مسوول» است که از این نوع حرکت‌ها حمایت کنند. به گفته وی اما برعکس با فعالان مدنی در خیبر پشتون‌خواه و بلوچستان پاکستان با خشونت رفتار می‌شود.

رییس جمهور غنی افزوده است که سرکوب اعتراض‌های مدنی نه تنها مایه نگرانی عمیق است، بلکه برای منطقه در دراز مدت، نتایج منفی دارد.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش آرمان لونی، یک عضو ارشد جنبش تحفظ پشتو‌ن‌های پاکستان کشته شد. اعضای این جنبش مدعی‌ اند که آرمان لونی در نتیجه شکنجه پولیس کشته شده است. اما پولیس پاکستان گفته است که او در اثر حمله قلبی جان باخته است.

در روزهای اخیر جنبش تحفظ پشتون مدعی شده‌اند که پولیس دست‌کم بیست عضو این جنبش را بازداشت کرده‌اند. روز گذشته سازمان عفو بین‌المللی نیز از حکومت پاکستان خواست که فعالان مدنی معترضان پشتون‌ها را به گونه عاجل آزاد کنند.

جنبش تحفظ پشتون‌ چند سال پیش در اعتراض به ترورها، کشتار و مفقودشدن پشتون‌های پاکستان شکل گرفت. این جنبش صلح‌آمیز هدفش را نجات پشتون‌ها از افراطیت مذهبی، بی‌سوادی، ترورها و کشتار هدفمند اعلام کرده‌اند.

پیش از این نیز رییس جمهور کشور، از تأسیس و تلاش‌های این تحریک در برابر تروریزم حمایت کرده بود که واکنش اسلام‌آباد را در پی داشت.

نگرانی غنی از خشنونت علیه فعالان مدنی در پاکستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد