هند-و-پاکستان-به-کمک-غنی-در-مسیر-صلح-سنگ-اندازی-می‌کنند

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان می‌گوید که به شمول رییس جمهور غنی کشورهای چون هند و پاکستان نیز در مسیر پروسه صلح و گفتگوهای بین‌الافغانی سنگ اندازی می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز: عبداللطیف پدارم، رهبر این حزب، امروز( دوشنبه، 7 میزان) در نشست خبری گفت که هیأت طالبان خواستار پیشبرد مذاکرات در چارچوب توافقنامه این گروه با امریکا شده و این امر برای صلح افغانستان قابل نگرانی است.

آقای پدارم افزود: طالبان تاکید دارند که جنگ چندین ساله‌ای این گروه در برابر نیروهای امنیتی کشور به نام جهاد ثبت گردد و حکومت افغانستان این جنگ را منازعه بداند. این مسئله نیز در راستای مذاکرات صلح چالش ایجاد کرده است.

به باور پدارم؛ به شمول اشرف غنی کشورهای چون هند و پاکستان هم در مسیر پروسه صلح و گفتگوهای بین‌الافغانی سنگ اندازی می‌کنند و این دو کشور تداوم جنگ افغانستان را به منفعت شان می‌دانند.

رهبر حزب کنگره ملی گفت که ابعاد مداخلات کشورهای منطقه از جمله پاکستان و هند در راستای صلح افغانستان بسیار وسیع است؛ اما رهبران حکومت از مداخلات این کشورها برای مردم افغانستان چیزی نمی‌گویند.

پدارم از موضع‌گیری حکومت زیر نام جمهوریت و موضع گیری گروه طالبان زیر نام امارت انتقاد کرده و می‌گوید که رهبران حکومت در گفتگوهای صلح روی جمهوریت تاکید دارند؛ اما از نوعیت جمهوریت که آیا مردم افغانستان جمهوری ریاستی یا پارلمانی می‌خواهند، سخن نمی‌گویند.

او تاکید کرد نمایندگان طالبان نیز روشن بیان نکرده اند که چه نوع امارت می‌خواهند و اگر این گروه روی امارت ملا عمری ایستادگی کنند، چنین امارتی، حکومت تک قومی - مذهبی و تک فکری است که دیگر برای مردم افغانستان قابل پذیریش نبوده و تاریخ آن گذشته است.

به گفته رهبر کنگره ملی افغانستان، جمهوریت الزاما به معنای دموکراسی نیست و رهبران حکومت زیر نام جمهوریت و دموکراسی خون هزاران جوان معترض را در تظاهرات جنبش روشنایی و رستاخیز به زمین ریختند.

آقای پدارم از نادیده گرفتن مذهب تشیع در افغانستان از سوی هیأت مذاکره کننده طالبان در قطر انتقاد کرده و گفت که مذاهب اسلامی در اصول باهم مشکل ندارند و تنها تفاوت‌های در فرع وجود دارد که قابل جمع است.

او گفت؛ طالبان با چنین رویکرد قصد دارد که پیروان مذهب تشیع را در افغانستان به گونه کامل نادیده بگیرد که چنین امری قابل تحمل برای مردم افغانستان نیست.

به باور آقای پدارم، ادامه حکومت کنونی که متهم به فساد و قانون شکنی است، به نفع مردم افغانستان نیست و باید یک حکومت عبوری ایجاد گردد تا مسائل کلان ملی از جمله انتخابات و پروسه صلح را با طالبان مدیریت نماید. او بیان کرد که کنگره ملی افغانستان طرفدار ایجاد حکومت فدرالی و تمام جریان‌های موافق صلح در افغانستان است.

 در اخیر آقای پدارم تاکید کرد که چهل سال جنگ و منازعه‌ای دوامدار افغانستان به دلیل این‌که مشکلات کلان ملی به گونه اساسی ریشه یابی و حل نمی‌گردد، پایان نمی‌یاد و نارضایتی مردم از حکومت و سیاست‌های آن باعث باز تولید جنگ در کشور می‌شود.

نگرانی‌های حزب کنگره ملی افغانستان در حالی از چگونگی مذاکرات صلح مطرح می‌شود که هیأت مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان روی اصول پیشبرد مذاکرات بین‌الافغانی در قطر به توافق نرسیده اند.

هند و پاکستان به کمک غنی در مسیر صلح سنگ اندازی می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد