هیات‌های-ا-ا-و-ترکمنستان-گفتگو-کردند

وزارت امور خارجه اعلام کرده است که هیات ا.ا و ترکمنستان در مورد توسعه ایستگاه راه آهن بندر تورغندی، ایجاد تسهیلات در تجارت میان دو کشور، ترانزیت، ترانسپورت و افزایش ظرفیت سب‌ستیشن نورالجهاد ولایت هرات گفتگو کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت امور خارجه ا.ا امروز (یک‌شنبه، 26 قوس) با نشر خبرنامه‌ای در ایکس گفته است که هیات ا.ا به سرپرستی امیرخان متقی، سرپرست این وزارت و هیات ترکمنستان به سرپرستی رشید مردوف، وزیر امور خارجه این کشور عصر روز گذشته (25 قوس) از بندر تورغندی، پروژه تاپی و سب‌ستیشن نورالجهاد بازدید نموده‌اند.

به گفته وزارت خارجه در دیدار هیات‌های دو کشور از جانب افغانستان امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه؛ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم؛ نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت؛ بخت‌الرحمان شرافت، رییس اداره خط آهن؛ نور احمد اسلام‌جار، والی هرات و برخی مقام‌های دیگر حضور داشتند.

آقای متقی افزوده است که پس از پایان جنگ در افغانستان و تشکیل دولت جدید، اکنون پس از چند دهه، فرصت مناسب برای اجرای پروژه‌ها از جمله تاپی فراهم شده است که باید دو کشور در این زمینه تلاش‌های لازم را انجام دهد.

او از آمادگی افغانستان در این زمینه اطمیان داده و افزوده است که اداره‌های ذی‌ربط افغانستان تمام کار خود را برای آغاز حفر لوله‌های پروژه تاپی در خاک افغانستان به پایان رسانده و «ما منتظر شروع کار عملی هستیم».

سرپرست وزارت خارجه ا.ا بر افزایش تجارت و ترانزیت دوجانبه میان دو کشور تاکید کرده و ابراز امیدواری کرد که انتقال کالا در بندر تورغندی بیست و چهار ساعته شود.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم نیز بر اهمیت پروژه تاپی روشنی انداخته و تاکید کرده است که کار حفاری خطوط لوله‌های پروژه تاپی در خاک افغانستان عملا آغاز شده است.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت نیز در این دیدار درباره افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور و ایجاد تسهیلات در حوزه ترانزیت صحبت کرده و گفته است که در آینده نزدیک نمایشگاه کالاهای تولیدی افغانستان در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار خواهد شد.

رشید مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان در این دیدار در مورد توسعه روابط دوجانبه میان افغانستان و ترکمنستان صحبت همه‌جانبه کرده و در مورد آغاز کار پروژه تاپی در خاک افغانستان در آینده نزدیک آمادگی نشان داده است.

آقای مردوف گفته است که برای توسعه تجارت میان افغانستان و ترکمنستان، هر دو طرف باید یک نقشه راه جامع ایجاد و اجرا کنند. او افزوده است که ترکمنستان می‌خواهد سطح تجارت میان دو کشور را به یک میلیارد دالر در سال برساند.

آقای مردوف همچنان از آمادگی های ترکمنستان برای نمایشگاه کالاهای تولید شده افغانستان در عشق‌آباد، پایتخت این کشور اطمینان داده است.

در پایان دیدار و گفتگوهای هیات دو کشور، امیر خان متقی از وزیر خارجه ترکمنستان خواسته است که گفتگوهای شان را در زمینه‌های مختلف و موضوعات مشترک بین دوکشور ادامه دهند تا از فرصت‌های ایجاد شده بهره ببرند.

هیات‌های ا.ا و ترکمنستان گفتگو کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد