وضعیت-امنیتی-قندوز،-ارزگان-و-هلمند-نگران-کننده-است

سناتوران از وضعیت بد امنیتی در کشوربه ویژه در ولایات قندوز، هلمند و ارزگان ابراز نگرانی کرده و از نهادهای امنیتی می خواهند به این وضعیت رسیدگی کنند.

 به گزارش آژانس افغان خبر؛ اعضای مجلس سنا در نشست امروز سه شنبه(۱۳میزان) می گویند: طالبان در شهر قندوز به خانه های مردم نفوذ کرده اند و اگر نیروهای امنیتی دقت بیشتری برای پاکسازی شهر انجام ندهند، احتمال تلفات زیاد است.

فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا گفت: تماس های که با برخی مسٔولان امنیتی قندوز داشته است، مشخص شده که حوزه اول و دوم امنیتی شهر قندوز نسبت غفلت مسٔولان امنیتی به دست طالبان افتاده است.
عبدالله قرلق منشی مجلس سنا تصریح می کند که افراد وابسته به گروه طالبان در برخی مناطق شهر قندوز در خانه های مردم جا گرفته و شماری ازباشندگان این ولایت نیز دراین نبرد کشته و زخمی شده اند.
آقای قرلق افزود، با آنکه نیروهای امنیتی در برابر تهاجم طالبان بر شهر قندوز مقاومت می کنند و در بسیاری نقاط شهر به پیشرفت های نایل آمده اند؛ اما پاکسازی شهر به دلیل جا گرفتن طالبان در خانه های مردم سخت تر شده و اگر توجه جدی نشود، مردم آسیب بیشتری را متحمل خواهند شد.
به گفته وی، سیستم آب رسانی و برق برخی نقاط شهر قندوز نیز قطع شده  است.

افضل شامل، عضو مجلس سنا تمامی عوامل نا امنی ها در شهر قندوز را هرج و مرج فرماندهان، خیزش های مردمی و ضعف استخباراتی عنوان کرد.

آقای شامل، خاطرنشان ساخت؛ کسانی که به نام خیزش های مردمی اسلحه برداشته اند پیش از این نیز در زورگویی و آزار مردم دست داشتند.
طالبان صبح دیروز بار دیگر از چند سمت به این شهر حمله نموده و وارد بخش های این شهر شدند.
اما، صبح امروز نیروهای امنیتی اعلام کردند که بسیاری از نقاط شهر از وجود طالبان پاکسازی شده و فقط در برخی نقاط شهر جنگ های کوچه به کوچه ادامه دارد
از سوی هم، نمایندگان هلمند نیز از جنگ شدید در این ولایت ابراز نگرانی کردند.
محمد هاشم الکوزی اضافه می کند که بی توجهی حکومت در تامین امنیت هلمند، باعث سقوط ولسوالی ناوه و خانشین این ولایت درشب گذشته شده است.
آقای الکوزی با متهم نمودن رییس جمهور در تشدید نا آرامی های هلمند می افزاید که رییس جمهور با تقرری های خود رای مردم را از خود دور کرده و کشور به این حالت رسیده است".

این عضو مجلس سنا هشدار می دهد؛ تا زمانی که رییس جمهور به خواست مردم توجه نکند، کشتار مردم و به ویژه سربازان نیروهای امنیتی ادامه خواهد داشت و مردم با دولت همکاری نخواهند کرد.
شیرمحمد آخندزاده یکی دیگرازسناتوران هلمند گفت: "در چند روز گذشته ولایت هلمند در بد ترین حالت قرار گرفته و بر اساس گزارش ها، استخبارات پاکستان بر طالبانی که در داخل پاکستان زندگی می کنند دستور داده است که همه به هلمند بروند و علیه دولت افغانستان بجنگند ".
از سوی دیگر، محمد حنیف حنفی نماینده مردم ارزگان در مجلس سنا، وضعیت این ولایت را نگران کننده خواند و تاکید ورزید که حوادث قندوز، هلمند و فراه، ناامنی ها در ارزگان را تحت شعاع خود قرار داده است.
آقای حنفی افزود که افراد وابسته به طالبان در داخل شهر ترینکوت و در اطراف ساختمان های ولایت و فرماندهی پولیس این ولایت جا گرفته اند و با نیروهای امنیتی نبرد می کنند.
با این حال سخنگویان وزارت های داخله و دفاع کشور امروز در یک نشست خبری بیان داشتند که نیروهای امنیتی افغان در 14 ولایت کشور مصروف انجام عملیات های نظامی اند و مخالفان مسلح را اجازه نخواهند داد تا باعث ناآرامی ها در کشور شده و بخشی از خاک افغانستان را تصرف نمایند.

وضعیت امنیتی قندوز، ارزگان و هلمند نگران کننده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد