پیام-عیدی-طالبان-به-طور-واضح-بر-تداوم-خشونت‌ها-تاکید-دارد

دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری می‎گوید که پیام رهبران طالبان و پروپاگندای آنان علی رغم اعلام آتش بس در ایام عید، به طور واضح بر تداوم خشونت‌ها تاکید دارد و خود را در آستانه پیروزی و استقرار امارت اسلامی قلمداد می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز: دفتر مطبوعاتی سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری به مناسبت فرارسیدن عید قربان در مورد روند جاری صلح و همزمان افزایش خشونت‌ها از سوی مخالفین مسلح نوشته است که 1- روند صلح با تدبیر و سعه صدر رهبری دولت افغانستان و تلاش‌های پی‌گیرانه همکاران بین المللی ما به نقطه مهمی رسیده است. حکومت افغانستان، با رهایی زندانیان طالبان و کسانی که دارای پرونده‌های جرمی و امنیتی بوده اند و هم‌چنین با تشکیل هیات مذاکره کننده و اعلان آمادگی کامل برای هر نوع گفتگو و مذاکره گام‌های مهمی را بر داشته است. از نگاه ما برقراری صلح پایدار و دائمی و پایان بخشیدن به خشونت‌های چهل ساله در کشور نیازمند از خودگذری، بلندنظری و فداکاری است. به همین خاطر رهبری حکومت تا کنون از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نورزیده است و همه موانع احتمالی را از سر راه بر داشته و تا کنون 4600 تن زندانی طالبان را رها کرده و این کم پیشینه ترین رویه در مذاکرات صلح و یک گام بسیار مهم برای اعتماد سازی است، در حالی که حکومت افغانستان بر اساس موافقتنامه دوحه هیچ مسئولیتی در این رابطه نداشته است. اما متاسفانه به نظر می رسد که گروه طالبان از حسن نظر و اقدامات صلح‌خواهانه دولت سوء استفاده و وقت کشی می کند و در تمام این مدت به تشدید جنگ وافزایش خشونت‌های بی سابقه دامن زده و بر تمامیت خواهی خویش افزوده و حاضر به مذاکره نشده است. پیام رهبری طالبان علی رغم اعلان آتش بس در ایام عید، به طور واضح بر تداوم خشونت‌ها تاکید دارد. ما از هر نوع آتش بس، حتی در زمان کم، استقبال می کنیم و صلح را خواسته و ضرورت اصلی و عاجل مردم افغانستان می‌دانیم. به همین خاطر خواهان قطع جنگ، آتش بس دایمی و آغاز گفتگوهای بین الافغانی هستیم.

2- اما از طرف دیگر متأسفانه از پیام رهبری طالبان و پروپاگندای آنان پس از امضای توافقنامه با ایالات متحده آمریکا در قطر چنین بر می‌آید که آنان خود را فاتح جنگ در افغانستان می‌پندارند و در آستانه پیروزی و استقرار امارت اسلامی قلمداد می‌کنند. اما همه و از جمله رهبری طالبان باید بدانند که این خواب هرگز در افغانستان تعبیر نخواهد شد و جمهوریت نظام، ارزش‌های مندرج در قانون اساسی افغانستان و دستاوردهای دو دهه اخیر کشور معامله ناپذیر هستند. اگر بی مسئولیتی طرف مقابل، افزایش خشونت ها و بی حرمتی به ارزش های مردم افغانستان و خون شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی کشور تداوم یابد، بدون شک روند کنونی آسیب خواهد دید و این فرصت تاریخی از دست خواهد رفت. اکنون توپ صلح در میدان طالبان و همکاران بین المللی مخصوصا ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. امیدواریم همگی به مسئولیت های خود صادقانه عمل کنیم.

3- خوش‌بختانه در میان نیروهای سیاسی موجود در درون نظام سیاسی افغانستان و همچنین در کشورهای منطقه و فرامنطقه اجماع کامل در مورد روند صلح و هم‌چنین حفاظت از ارزش های مندرج در قانون اساسی کشور با محور جمهوریت و تداوم دموکراسی و افغانستان متحد و باثبات و صلح آمیز وجود دارد. به همین خاطر هیات مذاکره کننده با ترکیب ملی و با حضور همه نیروهای سیاسی شکل گرفت و توافقنامه سیاسی امضا گردید و مواد آن بدون شک با حسن نیت انجام خواهد شد. شورای عالی مصالحه ملی کارش را برای پیشبرد روند صلح آغاز کرد و نگرانی عمومی که به خاطر جنجال‌های انتخاباتی به وجود آمده بود اکنون رفع گردیده است. اکنون فصل همدلی و وحدت مردم افغانستان و همه جناح‌های سیاسی بر محوریت منافع ملی و ارزش های مندرج در قانون اساسی است. امیدوار هستیم که در این فصل از دستاوردهای مردم افغانستان و اصول اساسی دولت جمهوری اسلامی افغانستان، به گونه متحد و یک‌پارچه دفاع کنیم و بر عهد خود با مردم استوار و پایدار بمانیم.

این درحالی است که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی از برگزاری نخستین نشست کمیته رهبری این شورای در روزهای پیش‌رو خبر داده و می‌گوید که تلاش دارد تا موانع بر سر راه شروع مذاکرات برداشته شود.

پیام عیدی طالبان به طور واضح بر تداوم خشونت‌ها تاکید دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد