کارشیوه-مذاکرات-بین‌الافغانی-در-قطر-نهایی-شد

مذاکره‌کننده‌گان دولت و طالبان اعلام کرده‌اند که کارشیوه مذاکرات بین‌الافغانی نهایی شده است.

به گزارش افغان نیوز: سخنگویان هیأت دولت و گروه طالبان با تائید نهایی شدن دستورکار مذاکرات صلح، اعلام کردند که اکنون گفت و گوها در مورد برنامه اصلی صلح بین دو طرف آغاز شده است.

نادر نادری، سخنگوی هیأت مذاکره‌کننده دولت در توییتی نوشته است که این کارشیوه به‌شمول مقدمه آن نهایی شده و کار روی اجندای مذاکرات آغاز می‌شود.

در همین حال، محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز با نشر توییت مشابهی گفته است که بحث دستورکار مذاکرات نهایی شده و به‌زودی گفت‌وگو در باره مذاکرات صلح آغاز خواهد شد.

بر اساس گزارش ها، اگر مشکلی در این روند بوجود نیاید، پس از نزدیک به سه ماه هیأت های دو طرف موفق شده‌اند تنها برسر چارچوب مذاکرات توافق کنند و بحث اصلی صلح که چالش اصلی دولت و گروه طالبان می‌باشد، آغاز خواهد شد.

هرچند هنوز خواسته های دو طرف در رابطه با صلح افغانستان روشن نیست اما سران ناتو و فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از دو طرف خواسته اند که با آغاز گفت وگوی رسمی صلح در  مرحله نخست خشونت ها کاهش یابد.

زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان نیز با بیان اینکه برای کاهش خشونت‌ها سخت کار خواهیم کرد، در توئیتی نوشته است که دستورکار سه صفحه‌، قانون و طرزالعمل درباره مذاکرات برای نقشه راه و آتش‌بس همه‌ موارد را تعیین می ‌کند.

وی افزود: «مردم افغانستان اکنون توقع پیشرفت سریع درباره نقشه راه سیاسی و آتش‌بس را دارند. ما خواست‌ه آن‌ها را درک و از آن پشتیبانی می‌کنیم.»

دفتر هیأت سازمان ملل در افغانستان نیز با استقبال از نهایی ‌شدن چارچوب مذاکرات صلح، آن را یک گام مثبت خوانده‌است.

اندریس‌وان‌برنت، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان نیز با استقبال از نهایی‌شدن چارچوب مذاکرات صلح در دوحه، آن را یک گام مهم به جلو خوانده است.

مذاکرات صلح دولت افغانستان و گروه طالبان در ۲۲ شهریور ماه در دوحه به صورت رسمی آغاز شد. دو طرف بتازگی از نهایی شدن چارچوب مذاکرات خبر می دهند و بررسی مشکلات اصلی که رسیدن به توافق صلح خواهد بود، پس از آن آغاز می شود.

کارشیوه مذاکرات بین‌الافغانی در قطر نهایی شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد