یوناما-حجاب-اجباری-در-تضاد-با-تعهد-طالبان-است

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در واکنش به حجاب اجباری‌ گفته است که این دستور بر خلاف تعهدات رهبران طالبان در مقابل زنان بوده و تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ یوناما در اعلامیه‌ای که شامگاه روز شنبه(۱۷، ثور) منتشر کرد، درباره‌ این تصمیم طالبان ابراز نگرانی کرده است.

یوناما گفته است که در حکم جدید طالبان از زنان خواسته شده تا فقط در مواقع ضروری خانه‌هایشان را ترک کنند و نقض این دستورالعمل موجب مجازات بستگان مرد آنان خواهد شد.

یوناما همچنان اضافه کرده است؛ اطلاعاتی که به دست آنان رسیده است، نشان می‌دهد که این دستور العمل رسمی طالبان است و اجرا خواهد شد.

یوناما با اظهار نگرانی از وضعیت حقوق زنان در افغانستان گفته است که این تصمیم، حکم طالبان در مورد حجاب زنان،‌در تضاد تمام تضمین‌های متعدد رهبران طالبان است که در جریان بحث‌ها و مذاکرات با جامعهٔ بین‌المللی بر آن تعهد شده است.

یوناما گفته است که جامعه جهانی مشتاق نشانه‌هایی است که نشان دهند طالبان آماده برقراری روابط مثبت با جهان هستند.

به گفته‌ این نهاد، اما تصمیم شش هفته قبل، مبنی بر به تعویق‌انداختن مکاتب دخترانه به‌صورت گسترده در سطح بین‌المللی، منطقه و ملی محکوم شده است. همچنین یوناما افزوده است که تصمیم امروز طالبان، ممکن است تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر سازد.

یوناما علاوه کرده است که برای روشن‌ساختن وضعیت این تصمیم، فورا خواهان ملاقات با مقام‌های طالبان خواهد شد و همچنین در مورد پیامدهای آن با اعضای جامعه بین‌المللی مشورت خواهد کرد.

این درحالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرده و گفته است که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت در طرحی که دیروز منتشر کرد، برای زنان «بی‌حجاب» «تنبیه» نیز در نظر گرفته است.

در این طرح آمده است که در قدم نخست خانه‌‌ی زن بی‌حجاب مشخص و ولی‌اش توصیه و تنبیه شود.

هم‌چنین در قدم دوم، ولیِ زن بی‌حجاب احضار و در قدم سوم سه روز زندانی شود. به‌همین ترتیب، در قدم چهارم ولیِ زن بی‌حجاب به محاکم سپرده و به سزای مناسب محکوم شود.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ادامه گفته است زنانی که در ادارات دولتی طالبان کار می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، از وظیفه برکنار شوند.

هم‌چنین اگر زنان و دختران مأمورین و منسوبین حکومتی، حجاب را رعایت نکنند، وظایف‌شان تعلیق می‌شوند.

یوناما: حجاب اجباری در تضاد با تعهد طالبان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد