یک-هیأت-بلند-رتبه-حکومت-افغانستان-به-ایران-می‌رود

حکومت افغانستان، هیأتی را به‌منظور مذاکره روی دلایل وقوع حوادث آتش‌گرفتن موتر حامل مهاجران افغان در ایران و غرق‌شدن کارجویان افغان در امتداد دریای هریرود، به این کشور می‌فرستد.

به گزارش افغان نیوز: وزارت امور خارجه‌ی افغانستان، شب گذشته (چهارشنبه، 21 جوزا) با نشر اعلامیه گفته است که این هیأت براساس فیصله‌ی دفتر شورای امنیت ملی کشور به ایران می‌رود.

در اعلامیه تأکید شده است که این هیأت در مورد دلایل حوادث آتش‌گرفتن موتر حامل افغان‌ها در ولایت یزد ایران و غرق‌شدن مهاجران افغان در مرز با ایران، «با تمرکز بر تأمین بهتر امنیت سرحد مشترک و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی» مذاکره خواهد کرد.

وزارت خارجه همچنان گفته است که این هیأت در جریان سفر خود در مورد تجدید قرارداد کمیساران سرحدی منعقده‌ی سال 1335 خورشیدی و مبارزه با قاچاق انسان در دو سوی مرز بحث و مذاکره می‌کند.

آغاز روند تثبیت هویت اتباع کشور در ایران و قانون‌مندسازی اقامت آنان و نهایی و عملی‌سازی مسوده‌ی موافقت‌نامه‌ی تنظیم استخدام کارگران افغان به‌شکل قانونی از دیگر موضوعاتی است که این هیأت با مقامات ایران در مورد آن‌ها مذاکره می‌کند.

از سویی هم، در اعلامیه‌ی وزارت خارجه با اظهار قدردانی از میزبانی ایران از مهاجران افغان، از دولت این کشور خواسته شده است تا با شهروندان افغان با روحیه‌ی تساهل و همکاری برخورد کند.

وزارت خارجه‌ی کشور درحالی از سفر هیأتی به‌منظور مذاکره در مورد دلایل وقوع حادثات آتش‌گرفتن موتر حامل شهروندان افغان و غرق‌شدن کارجویان در مرز با ایران خبر می‌دهد که چند روز پیش ویدیویی از حادثه‌ی آتش‌‌گرفتن موتر حامل شهروندان افغان در مربوطات یزد ایران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

در این ویدیو دیده می‌شد که شماری از راکبین آن در حال سوختن هستند. وزارت خارجه‌ی کشور گفته است که در این رویداد سه شهروند افغان جان باخته و شماری هم زخمی شده‌اند.

مسئولان امنیتی ایران پیشتر گفته بودند که موتر حامل شهروندان افغان پس از آن دچار حادثه شده است که از یک ایست بازرسی پولیس متواری شده بود. به ادعای آنان، این موتر بدون توجه به تیر هوایی پولیس با تایر پنچر هشت کیلومتر به مسیر خود ادامه داده که در نتیجه بر اثر داغ‌شدن رینگ‌ها آتش گرفته است.

در همین حال، رییس‌جمهور اشرف غنی از محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه خواسته است که رویداد آتش‌گرفتن موتر حامل شهروندان افغان در ولایت یزد ایران را به‌گونه‌ی جدی از طریق مراجع دیپلماتیک دو کشور پی‌گیری کند.

از سویی هم، در هفته‌های نخست ماه ثور سال جاری گزارش شد که ۴۶ کارجوی افغان که به‌طور غیرقانونی وارد خاک ایران شده بودند، از سوی نیروهای مرزی ایران بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. همچنان در گزارش‌ها گفته شده بود که نیروهای مرزبانی ایران پس از شکنجه، کارجویان افغان را مجبور به عبور از رودخانه‌ی هریرود کرده‌اند.

به دنبال این گزارش‌ها، هیأت حقیقت‌یاب دولت افغانستان برای بررسی حادثه به منطقه «دهنه ذوالفقار» جایی که رویداد در آنجا رخ داده، رفت. این هیأت بعدا اعلام کرد که براساس یافته‌های ابتدایی‌شان، ۱۲ کارجوی افغان هنگام عبور از رودخانه غرق و ۱۷ نفر دیگر ناپدید شده‌اند.

ایران یافته‌های ابتدایی هیأت حقیقت‌یاب افغانستان را رد کرد و به دنبال آن یک هیأت بلندرتبه‌ی دیپلماتیک ایران در  ششم جوزا به کابل آمد.

یک هیأت بلند رتبه حکومت افغانستان به ایران می‌رود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد