ابهام-در-مذاکرات؛-حکومت-برای-جنگ-آمادگی-بگیرد

نمایندگان پیشین مجلس می‌گویند: حکومت باید نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را در برابر خشونت طالبان تقویت نماید تا از تحقق برنامه‌های تخریب کننده پاکستان در افغانستان جلوگیری شود.

به گزارش افغان نیوز: لالی حمیدزی، نمایند پیشین مردم قندهار در مجلس نمایندگان، امروز( دوشنبه، ۲۸ میزلن) در مراسم بیست و چهارمین سالیاد قتل داکتر نجیب‌ گفت که مردم افغانستان چشم به راه صلح پایدار در کشور اند؛ اما طالبان در قطر روی توافقنامه‌ای تاکید دارند که به پای آن ملابرادر طرفدار پاکستان و زلمی خلیل‌زاد امضا کرده اند.

آقای حمیدزی تاکید کرد که پاکستان و امریکا تلاش دارند تا در افغانستان یک حکومت دست نشانده ایجاد نمایند که این امر برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

وی افزوده؛ نشست قطر میان هیات‌های دو طرف به دلیل افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان در ولایت‌های مختلف کشور با شک و تردید مواجه شده و جنگجویان این گروه در هلمند و غور با انجام حملات خونین، جان چندین غیر نظامی را گرفتند.

این عضو پیشین مجلس نمایندگان تاکید کرد؛ از حکومت می‌خواهیم که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را در برابر جنگ طالبان تقویت نماید، تا این نیروها بتوانند جلوی برنامه‌های پاکستان را که با همکاری این گروه اجرا می‌شود، بگیرند.

آقای حمیدزی در مورد رهبری حکومت گفت که نظام جموریت تنها به یک شخص و گروه خاص تعلق ندارد، بلکه به مردم و تمامی نیروها سیاسی کشور تعلق دارد. بنابراین، امارات نظامی است که مردم در آن بدون اجازه حق زندگی کردن و راه رفتن را ندارند.

عبدالرحیم ایوبی، عضو دیگر پیشین مجلس نمایندگان در مورد گفتگوهای صلح اظهار داشت که ما خواستار صلح پایدار در افغانستان بوده و از پروسه صلح کنونی حمایت می‌کنیم و نباید جنگ و خون ریزی بار دیگر بر مردم تحمیل شود.

آقای ایوبی با اشاره به حملات اخیر طالبان تاکید داشت که حمله در ولایت‌های هلمند و غور کار طرفداران تندرو پاکستانی است که مردم این دو ولایت را به خاک و خون کشیدند.

این عضو پیشین مجلس از گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و یکی از‌ کسانی که مانع برگزاری سالیاد قتل داکتر نجیب در پانزدهم میزان شد، خواست که دیگر نباید به نام کمونیست و غیره مردم افغانستان را متفرق کند؛ چون ریشه‌های کمونیزم در روسیه که خاستگاه این تفکر بود، خشکیده است.

مولی نیک محمد، بزرگ قوم نوروزی و یکی از طرفدارن داکتر نجیب در مورد پروسه صلح گفت که آینده افغانستان ناروشن است؛ زیرا در مسیر پروسه صلح و گفتگوها بین‌الافغانی؛ موانع و تنظیم‌های گوناگون قرار دارند.

در اخیر، طرفداران و برگزار کنندگان بیست و چهارمین سالیاد قتل داکتر نجیب با نشر قطعنامه‌ای از حکومت خواست که باید به دوسیه قتل داکتر نجیب و بردارش رسیدگی و مجرمان آن به میز عدالت کشانده شوند. در قطعنامه همچنان تاکید شده که حکومت باید به داکتر نجیب لقب" شهید مصالحه ملی" بدهد.

این درحالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در واکنش به اتهام طالبان در مورد نقض توافق‌نامه، با «تراژدی» خواندن حمله غور اعلام نموده که میزان خشونت به صورت عمومی بلند بوده و امتیاز بردن در میز مذاکرات با این روش بسیار خطرناک است.

ابهام در مذاکرات؛ حکومت برای جنگ آمادگی بگیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد