خلیل‌زاد-گفتگوی-صلح-مطابق-فیصله-از-سر-گرفته-شود

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که گفت‌وگوهای صلح باید مطابق فیصله هر دو هیئت مذاکره‌کننده، به تاریخ ۵ جنوری ۲۰۲۱ آغاز شود.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان، در تویتی گفته است که هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و گروه طالبان در دوحه، توافق کرده‌اند که برای ۲۰ روز به مرخصی بروند تا در مورد فهرست آجندای مذاکرات مشوره کنند.
وی علاوه کرده‌است که به گونه‌ای غم‌انگیزی جنگ و خشونت ادامه دارد و نیاز فوری به آتش‌بس، کاهش خشونت و رسیدن به یک توافق سیاسی احساس می‌شود.
نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان تاکید می‌کند که با توجه به شرایط حساس و خطرات موجود، ضروری است که هیچ‌گونه تاخیری در از سرگیری مذاکرات رخ نه داده و مطابق توافق دو طرف، به تاریخ ۵ جنوری این مذاکرات از سر گرفته شود.
گفتنی است که هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و گروه طالبان به روز (شنبه، ۲۲ قوس) اعلام کردند که هر دو هیئت توافق کردند تا جهت مشوره در مورد فهرست خواسته‌های دو طرف در آجندای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، ۲۳ روز وقفه بگیرند.
از سوی‌هم رئیس‌جمهور غنی و حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، خواستار برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در داخل کشور شدند و از طالبان خواستند تا مکانی پیش‌نهادی خود را با جانب دولت شریک سازند.
آقای غنی دیروز در نشست کابینه گفت که اگر طالبان ادعای شهروندی افغانستان را دارند، باید از پیش‌شرط قراردادن هوتل‌های مجلل خارجی در روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صرف نظر کرده و ادامه مذاکرات را در داخل کشور به پیش ببرند.
آقای محب نیز گفته‌بود که دولت جمهوری اسلامی افغانستان هیچ‌گونه ملاحظه‌ای در مورد مکان برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در داخل کشور ندارد و هر جای را که طالبان پیش‌نهاد کنند، آماده است تا تمام امکانات و تاسیسات لازم جهت ادامه روند مذاکرات را فراهم سازد.
این در حالی است که گروه طالبان تاکنون در مورد پیش‌نهاد دولت مبنی بر برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در داخل کشور واکنشی نشان نه داده‌اند.

خلیل‌زاد: گفتگوی صلح مطابق فیصله از سر گرفته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد