اعتراض-خیابانی-در-حمایت-از-جمهوریت-و-نفی-امارت

نهادهای جامعه مدنی در حرکت اعتراضی، تشکیل حکومت موقت را فروپاشی نظام کنونی و برگشت به دوره طالبانی دانسته و بر حفظ جمهوریت تاکید دارند.

به گزارش افغان نیوز: فردین فدایی، رییس انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان امروز( شنبه، ۲۰ جدی) در این حرکت اعتراضی گفت که هرچند نظامی کنونی مشکلاتی دارد؛ اما تشکیل حکومت موقت برگشت به دوره طالبان است که در آن حقوق شهروندان، آزادی بیان و آزادی‌های مدنی وجود ندارد. 

آقای فدایی افزود: دموکراسی، حقوق زنان و آزادبیان از جمله دست آوردهای جمهوریت است که برای آن طی بیست سال گذشته ملیارد‌ها دالر هزینه و خون هزاران سرباز در میدان جنگ ریخته شده است.

به گفته او؛ تشکیل حکومت موقت از سوی سیاست گرانی مطرح می‌شود که منافع شخصی آنان در خطر است." زمانی که فرزندان این سیاسیون در حکومت، وزیر و وکیل بودند، از نظام جمهوریت سخن و اعلام حمایت می‌کردند". 

آقای فدایی بیان کرد که در حکومت موقت افزون بر دست آوردهای بیست سال گذشته، ساختار نهادهای امنیتی نیز فرو می‌ریزد که در آن زمان افغانستان چیزی به نام ارتش و اقتدار ملی نخواهد داشت. 

نورالله فضلی، فعال جامعه مدنی در این حرکت اعتراضی گفت که حکومت موقت برگشت به گذشته است و در آن مردم هیچ نقشی بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود ندارند. 
وی تاکید کرد که حکومت موقت راه بیرون رفت افغانستان از مشکلات نخواهد بود بلکه بر مشکلات کنونی می‌افزاید. 

در اخیر، نهادهای جامعه مدنی حفظ دست آوردهای دو دهه‌ای اخیر و نظام کنونی را خط سرخ خود دانسته و گفت که تشکیل حکومت موقت به ساختارهای کنونی نظام و دست آوردهای زنان صدمه می‌زند. 

این درحالی است که پس از آغاز دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی و آمدن زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به کابل؛ زمزمه‌های تشکیل حکومت موقت برای رسیدن به صلح در میان سیاسیون کشور شکل گرفته است؛ اما ارگ ریاست جمهوری بر حفظ نظام جمهوریت تاکید دارد.

اعتراض خیابانی در حمایت از جمهوریت و نفی امارت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد