مردم-بی‌گناه-قربانی-ادعای-جهاد-علیه-نیروهای-خارجی

وزارت ارشاد، حج و اوقاف و عالمای دین؛ حمله دو روز پیش بر دانشگاه کابل را حمله‌ای جهل بر دانایی خوانده و می‌گویند که تروریستان با خارجی‌ها صلح کرده و زیر نام جهاد، مردم بی‌دفاع را مورد حمله قرار می‌دهند.

به گزارش افغان نیوز: محمد قاسم حلیمی، نامزد وزیر ارشاد، حج و اقاف امروز( چهار شنبه، 14 عقرب) در نشست خبری گفت؛ حمله بر دانشگاه کابل که از سوی تروریستان و دشمنان مردم افغانستان صورت گرفته حمله جهل بر دانایی است و چنین حملات از نظر دینی و انسانی هیچ گونه توجیه ندارد.

آقای حلیمی تاکید کرد که حمله تروریستی بر مساجد، دانشگاه، مراکز آموزشی، شفاخانه‌ها، تاسیسات عامه‌المنفعه و در مجمومه بر مردم افغانستان حرام است و هیچ گونه جواز شرعی ندارد.

او افزود که عالمان دین در تمام جهان اسلام جنگ کنونی افغانستان را نامشروع اعلام کرده و دفاع نیروهای دفاعی و امنیتی از شهروندان کشور در برابر چنین حملات، شرعی است.

آقای حلیمی شماری از عالمان دین و سیاسیون کشور را در برابر جنگ کنونی متهم به سکوت کرده و می‌گوید که این سکوت قابل توجیه نیست و باید صدای شان را بلند کرده و نامشروع بودن جنگ کنونی را به قاطعیت تمام اعلام نمایند.

او افزود: « کسانی که ادعایی جهاد علیه نیروهای خارجی دارند اکنون با خارجی ها صلح کرده و مردم بی‌دفاع افغانستان را مورد حمله قرار می‌دهند».

آیت الله واعظ زاده بهسودی، مرجع تقلید شیعه‌های افغانستان نیز حمله بر دانشگاه کابل را محکوم کرده و گفت که حمله بر دانشجویان و استادان دانشگاه جنایت بشری است و هیچ گونه جواز شرعی و دینی ندارد.

آقای بهسودی تاکید کرد که عاملان حمله بر دانشگاه، شفاخانه، مراکز آموزشی و مسافران در مسیر راه با کدام توجیه و ملاک چنین اعمالی را انجام می‌دهند و در حال حاضر مردم افغانستان نه در شفاخانه، مراکز آموزشی و نه هم در مسیر راه و مسافرت مصون هستند.

او حمله بر دانشگاه کابل و مراکز آموزشی را فاجعه و مصبیت در کشور دانسته و گفت که از رییس جمهور می‌خواهیم که ممانعت‌های را که دست نیروهای امنیتی را در برابر گروه تروریستی بسته است، باز کند تا نیروهای دفاعی و امنیتی با قاطعیت تمام از مردم و شهروندان کشور دفاع نمایند.

آقای بهسودی تاکید کرد که رهبران و عاملان حمله بر دانشگاه، مساجد، مراکز آموزشی و شفاخانه‌ها چگونه ادعای مسلمان بودن را دارند، در حالی که با خارجی‌ها صلح کرده و تنها مردم ملکی و بی دفاعی افغانستان را هدف قرار داده و با آنان آتش‌بس و صلح نمی‌کنند.

مولوی خالقداد، عضو شورای سراسری علمای افغانستان نیز حمله دو روز پیش بر دانشگاه کابل را تقبیح کرده و گفت که چنین حملات خلاف دستورات اسلام است و هیچ گونه توجیه شرعی ندارد.

او رهبران و عاملان چنین حملات را هم مسلک خوارج در صدر اسلام می داند و می‌گوید که حمله بر مردم افغانستان بر بنیاد خواسته‌های گروهی و خواهشات نفسانی صورت می‌گیرد نه بر بنیاد آموزه‌های دینی و انسانی.

این در حالی است که در حمله دو روز پیش به دانشگاه کابل ۲۲ نفر کشته و ۴۰ نفر زخمی شدند. بیشتر قربانیان دانشجویان بودند. گروه طالبان مسوولیت این حمله را نپذیرفت؛ اما حکومت می‌گوید که شواهد زیادی دارد که این کار توسط طالبان انجام شده است.

مردم بی‌گناه قربانی ادعای جهاد علیه نیروهای خارجی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد