افغان‌ها-در-پروسه-صلح-کوچکترین-نقشی-ندارند

رئیس پیشین امنیت ملی می‌گوید که گفتگوهای که درحال حاضر جریان دارد، افغان‌ها کوچکترین نقشی در آن ندارند.

به گزارش افغان نیوز: امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی و رئیس روند سبز افغانستان در گفت‌وگوی با صدای امریکا گفته است که تمام مردم افغانستان خواهان صلح زود هنگام هستند، اما باید بدانیم که صلح به تقسیم اقات امریکا آمدنی نیست.

آقای صلح افزود:” امیدوارم که صلح زود بیاید، اما صلح به تقسیم اقات امریکا نمی‌‌آید. صلح آمدنی است اما وقت نیاز دارد. بیبنیم که خلیلزاد چه می‌کند. کار او تازه شروع شده است. صلح باید بیاید اما نباید عزت و دستاوردهای مردم زیر پا شود.”

وی در این گفت‌وگو به صلحی که به رهبری حکومت افغان و رئیس جمهور غنی باشد بسیار تاکید کرده و گفته است، پروسه صلح که همین اکنون جریان دارد، افغان‌ها هیچ نقشی در آن ندارد. صلح با پادرمیانی و یا به واسطه احزاب و جریان‌های سیاسی نمی‌آید، بلکه باید حکومت با طالبان صلح کند.

رئیس پیشین امنیت ملی هم‌چنان گفته که حکومت افغانستان دستاورد تمام مردم این کشور است، اما احزاب سیاسی نباید هم در سیاست خارجی نقش داشته باشند و هم در آوردن امنیت.او افزوده است:” یک چند وقت قبل یک مامور امریکایی آمد. او حرف‌های جالبی گفت. او خانم گفت که مه مصروف ساختن مسوده‌یی میان طالبان، حکومت افغانستان و ناتو هستم. در جواب خانم امریکایی گفتم پس نقش امریکا در این پروسه چیست. افزون بر این که با رئیس جمهور غنی کدام تماسی ندارم اما به این نظر هستم که خودش باید صلاحیت گفت‌وگو با طالبان را داشته باشد نه احزاب سیاسی، زیرا با کار احزاب به صلح نمی رسیم.”

این درحالی است که شماری از جریان‌های سیاسی به این باور هستند که طالبان بیشتر از این که بخواهند با حکومت صلح کنند، با احزاب سیاسی زودتر صلح می‌کنند

آقای صالح در گفت‌وگو با صدای امریکا در مورد آتش بس با طالبان و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز حرف زده و گفته است که ما مخالف صلح نیستیم، اما آتش بس با طالبان هیچ‌گاهی پذیرفتنی نیست، زیرا آتش‌بس معنای وقفه جنگ و آمادگی دوباره است و به معنای پایان جنگ نیست. او گفته است:” ما مخالف دولت موقت هستیم، برای تاسیس یک حکومت انتخابات شرط است. برای که این دشمن را خوش بسازیم، نباید سر پایین کنم و قانون را زیر پای کنم و تنها به یک وعده خام آنان آتش بس‌کنم. آتش بس به معنای آمادگی دو طرف برای جنگ دوباره است. باید صلح صورت بگیرد نه آتش بس.”

به باور رئیس پیشین امنیت ملی اگر طالبان خود را افغان و جز از افغانستان می‌دانند، باید خواست مردم افغانستان را مهم بشمارند و به پروسه صلح بپوندد. طالبان باید بدانند که از طریق جنگ هرگز نمی‌تواند امارت سقوط شده شان را دوباره احیا کنند، پس باید صلح را به ادامه جنگ ترجیح دهند.

صالح هم‌چنان تاکید کرده است که به هیچ وجه موافق خروج نیروهای امریکایی در شرایط کنونی نیست، زیرا هیچ ضمانتی وجود ندارد که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ملیشه‌های پاکستان و تروریستان عربستان به این کشور نیایند.

او تاکید کرده است:” هیچ افغان نمی‌خواهد که یک شهروند خارجی در کشورش باشد؛ اما در شرایط کنونی بودن آنان ضروری است. اول باید صلح شود، پس از آن که اطمنان حاصل شد خارجیان از افغانستان بروند. پاکستان امروز هر قریه افغانستان را در اختیار دارد و از سوی دیگر نیروهای افغان نیز همانند گذشته قوی و دارای تشکیلات منظم نیست. ما به کمک خارجی نیاز داریم تا زمانی که در بخش‌های اقتصادی به پای خود ایستاده شویم.”

آقای صلح طالبان را به مذاکرات سیاسی فرا خوانده و تاکید کرده است که اگر طالبان از طریق سیاسی وارد عمل شوند یک سال هم دوام نمی‌آورند، زیرا آنان به این باور هستند که همه چیز بعد از مرگ بدست می آید.”ما از سیاست طالب نمی ترسیم. بلکه از وحشت و کشتار طالب می ترسیم.”

این همه درحالی است که اخیرا بحث‌های صلح بسیار جدی شده و امریکا و پاکستان نیز سخت تلاش می‌کنند که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان از یک ماه به این‌سو سه بار با نمایندگان طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

افغان‌ها در پروسه صلح کوچکترین نقشی ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد