طالبان-قدرتمند-در-نشست-بُن-نادیده-گرفته-شدند

ریس دارالانشا شورای عالی صلح می گوید: افغان ها طالبان را دست کم گرفته بودند و در نشست بن به آنان حق ندادند؛ اما بعد از ۱۸سال امروز درک کرده اند که با جنگ نمیتوان آنها را از افغانستان حذف کرد.

به گزارش افغان نیوز: محمد عمر داوودزی، ریس دارالانشا شورای عالی صلح امروز چهار شنبه(28، قوس) طی مراسی در کابل گفت که مخالفین دولت در روستاها، افراد زیر سن را به زور سلاح به شانه های شان می‌آویزند و باید جلوی این عمل گرفته شود.

وی افزود؛ افغان ها طالبان را دست کم گرفته بودند و در نشست بن به آنان حق ندادند؛ اما بعد از 18سال امروز درک کرده اند که با جنگ نمیتوان آنها را از افغانستان حذف کرد.

داوود زی گفت که با اینکه 48 کشور خارجی در افغانستان حضور نظامی دارند اما طالبان را شکست داده نتوانستند. بنابراین باید اعتماد کشورهای منطقه در رابطه به صلح افغانستان جلب شود تا منافع آنها به شکل دیگری تامین ‌شود.

عمر داوود زی تصریح نمود: با فشار و یا هر وسلیه دیگری که بوده است، اکنون کشورهای همسایه خواهان تغییر سیاست شان در رابطه به صلح افغانستان می باشند و طالبان نیز نسبت به گذشته تغییر کرده اند.

آقای داوود زی اظهار امیدواری نمود که شورای عالی صلح مشروعیت اش را از مردم گرفته و تا چند ماه دیگر به زودی صلح صورت می گیرد. اما برای آوردن صلح نیازمند سه اجماع نیاز هستیم:

اول اجماع بین المللی که این اجماع صورت گرفته و کشور ها برای تحقق صلح در افغانستان به توافق رسیده اند.

دوم اجماع منطقه ای که تا هنوز هماهنگی لازم در رابطه به صلح افغانستان وجود ندارد.

سوم اجماع ملی که تا هنوز به یک توافق همه جانبه دست نیافته ایم.

این درحالی است که این درحالی است که روز دوشنبه، نمایندگان گروه طالبان با نمایندگان کشور های عربستان، پاکستان و امارات متحده عربی در ابوظبی پایتخت امارات دیدار و گفتگو کردند و در اخیر با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا نیز دیدار مقدماتی داشتند.

طالبان قدرتمند در نشست بُن نادیده گرفته شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد