نتیجه-مذاکرات-باید-یک-صلح-با-عزت-باشد

نمایندگان پارلمان کشور صلح را یک ضرورت اساسی مردم افغانستان می دانند، اما می‌گویند که نتیجه مذاکرات باید یک صلح با عزت باشد تا امنیت و ترقی را به ارمغان آورد.

به گزارش افغان نیوز: غلام حسین ناصری، نماینده میدان وردک در پارلمان کشور روز چهارشنبه( ۲۸، قوس) از طرح طالبان در مورد تشکیل حکومت موقت که در رأس آن یک عضو طالبان باشد و عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی آن را ضمانت کنند؛ ابراز نگرانی کرد و گفت” تشکیل حکومت موقت نادیده گرفتن تمامی دستاوردهای هفده سال گذشته افغانستان است”.

این نماینده پارلمان از رهبری حکومت خواست که احزاب سیاسی را جمع کرده و هماهنگی را  برای موضع مشترک به وجودآورد تا از دستاوردها و ارزش‌های مهم افغانستان، در جریان گفتگوهای صلح حمایت صورت گیرد.

صادقی زاده نیلی عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز در نشست دیروز از حکومت انتقادکرد که درنشست‌های صلح در امارت متحده عربی، کشورهای مانند عربستان سعودی، پاکستان، امارات متحده عربی و امریکا نقش دارند و این کشورها در گذشته از طالبان حمایت می‌کردند.

این عضو مجلس از نتایج مذاکرات صلح که این کشورها در محور قرار گرفته اند ابراز نگرانی کرد و گفت؛ باید نتیجه مذاکرات صلحی را به‌وجود آورد که باعث جنگ‌ و بحران‌های دیگر در افغانستان نشود.

 ستار خواصی عضو دیگر مجلس گفت:” از تمامی سیاسیون می‌خواهم که روند صلح را تخریب نکنند، باید در اظهارنظرهای شان ازروند صلح حمایت کنند. اگر صلح نباشد استقلال و آزادی را به دست آورده نمی‌توانیم.”

همچنان عبیدالله بارکزی نماینده ارزگان نیز تاکید کرد و گفت” باید در روند گفتگوهای صلح سنگ اندازی نشود اگر جنگ وجود داشته باشد، آزادی بیان، حقوق زنان و حقوق بشر نیز تامین نمی‌شود”. این نماینده پارلمان گفت که اگر صلح باشد حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان تامین می‌گردد.

عبدالرووف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان در جمع بندی سخنان نمایندگان مجلس گفت” صلح نیاز اساسی مردم افغانستان است. بنابراین تلاش ملی و بین المللی برای شروع گفتگوهای صلح امیدوار کننده است.”

او از رهبری حکومت خواست که با یک استراتژی مشخص تلاش کند، حمایت مردم، جامعه مدنی، احزاب سیاسی و نمایندگان پارلمان گرفته شود و مردم افغانستان درآیینه تلاش‌های صلح خود را احساس کنند و نتیجه مذاکرات به‌وجود آمدن یک صلح پایدار و با عزت برای مردم افغانستان باشد.

رئیس مجلس نمایندگان از حکومت خواست که طرح و پیشنهادهای احزاب را نیز در نظر بگیرد و تاکید کرد که احزاب نیز باید در موضع‌گیرهای شان انعطاف پذیری نشان بدهند و جایگاه حقوقی دولت را نباید نادیده بگیرند.

این درحالی است که روز دوشنبه، نمایندگان گروه طالبان با نمایندگان کشور های عربستان، پاکستان و امارات متحده عربی در ابوظبی پایتخت امارات دیدار و گفتگو کردند و در اخیر با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا نیز دیدار مقدماتی داشتند.

نتیجه مذاکرات باید یک صلح با عزت باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد