بخشیدن-پنجاه-درصد-قدرت-به-طالبان-پذیرفتنی-نیست

وزیر دولت در امور صلح پیرامون پروسه صلح به ولسی‌جرگه معلومات ارائه نموده و تاکید داشت که تقسیم پنجاه درصدی قدرت میان حکومت و طالبان، پذیرفتنی نیست.

به گزارش افغان نیوز: سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح، گفت که حکومت و هیئت مذاکره‌کننده با یک دید واحد، در صورت حضور و یا عدم حضور نیروهای خارجی، از جمهوریت و ارزش‌های آن دفاع خواهند کرد

وی گفت که از شروع مذاکرات صلح تا اکنون اراده جدی از سوی حکومت برای پیشرفت مذاکرات وجود دارد. 

آقای نادری دلیل به تعویق افتادن «کنفرانس استانبول درباره روند صلح افغانستان» را ضعف اراده طالبان دانست و گفت که آنها علاقه‌مندی برای اشتراک در میز مذاکره و کنفرانس استانبول ندارند.

به گفته وی؛ 30 طرح از احزاب سیاسی و شخصیت‌های ملی توحید گردیده و در ده محور نظریات آنان تقسیم و نتیجه آن به کمیته تخنیکی کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی پیشکش شده است.

نادری افزود که در مسوده طرح توافقنامه صلح، روی حقوق و ارزش‌های اساسی، ادغام طالبان و ملکی‌سازی آنها، آتش‌بس، مشارکت اقوام در قدرت و ساختار سیاسی، نقشه راه سیاسی، شورای فقه اسلامی، انتخابات و قوه قضائیه تمرکز شده است.

او گفت: در این طرح تأکید شده که آتش‌بس موقت و سراسری همزمان با آغاز مذاکرات اعلام گردد و پیش از خروج نیروهای خارجی با رسیدن به توافق نهایی صلح، ختم جنگ اعلام شود.

نادری گفت که طبق دیدگاه‌های ارائه‌شده برای تدوین این طرح، تقسیم قدرت پنجاه درصدی میان حکومت و طالبان، قابل قبول نیست.

آقای نادری گفت که براساس این طرح، نظریات در مورد ایجاد شورای فقه اسلامی مشروط به صلاحیتهای محدود، مثبت بوده و تأکید شده که این شورا نقش مشورتی داشته باشد.

نادری همچنین گفت که در تمامی نظریات، انتخابات یک اصل مهم برای انتقال قدرت مطرح شده و بر حفظ قوه قضائیه در دوره انتقال و پس از آن تأکید گردیده است.

وزیر دولت در امور صلح گفت که این طرح به زودی به شورای عالی مصالحه ملی غرض تصویب ارائه خواهد شد.

بخشیدن پنجاه درصد قدرت به طالبان پذیرفتنی نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد