جنگ-برنده-و-صلح-بازنده‌ای-ندارد

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور می‌گوید: ما باور داریم که جنگ برنده و صلح بازنده‌ای ندارد، اما طرف مقابل نیز باید به این باور برسد.

به گزارش افغان نیوز: آقای عبدالله در نهمین دورگفت‌وگوهای امنیتی هرات، گفت: متأسفانه ۴۲ سال است که جنگ و خشونت جریان دارد و در این روزها نیز شاهد حملات خونینی هستیم و بدبختانه مردم ما قربانی می‌دهند. اما راه حل چیست؟ ترک وطن، خسته شدن و رها کردن همه چیز یا ایستادگی و تلاش برای صلح؟

وی گفت: چند سال قبل ایالات متحده گفت‌وگو را با طالبان شروع کرد. وقت نظر حکومت افغانستان را خواستند، پاسخ ما روشن بود. هر گام که برای صلح برداشته شود مورد استقبال ما قرار دارد. توافق‌نامه‌ی دوحه امضا شد. دو جرگه‌ی مشورتی صلح در کابل برگزار شد و مردم افغانستان گفتند که صلح می‌خواهند.

عبدالله می‌گوید: هرچند جنگ و خشونت جریان دارد، اما نباید تلاش برای رسیدن به صلح را  فراموش کنیم. مشخص است در خیلی از مسایل تفاوت دیدگاه میان حکومت و مردم افغانستان وجود دارد، اما ما همه در بحث صلح اتحاد نظر داریم. ما باور داریم که جنگ برنده و صلح بازنده‌ای ندارد، اما طرف مقابل نیز باید به این باور برسد.

رییس شورای عالی مصالحه گفت: هرچند در سفرهایم به کشورهای منطقه، به این نقطه‌ی مشترک رسیدیم که جنگ در افغانستان به زیان منطقه است؛ اما نباید انتظار داشته باشیم که کشورهای منطقه سیاست‌های خارجی شان را مطابق میل ما ترسیم کنند.

به باور وی؛ پیوند مستحکم و پایدار میان مردم و حکومت، استوار بر تعهد به مردم‌سالاری، نه گفتن به تعصب و تعبیض موجود؛ متضمن پیروزی ماست. بنابراین، نباید دست به کارها و اقداماتی بزنیم که این رابطه را تخریب کند.

آقای عبدالله می‌گوید: از یک سو جنگ جریان دارد و مشکلات هنوز پابرجاست و از سوی دیگر هیئت گفت‌وگوکننده‌ی ما در دوحه حضور دارد و پیشرفتی ملموس صورت نگرفته است؛ اما راه حل چیست؟ آیا هیئت را برگردانیم یا برای رسیدن به صلح تلاش کنیم؟

او تصریح کرد که اگر طالبان فکر می کنند با افزایش خشونت و تشدید جنگ می‌توانند امتیاز بیشتر بگیرند، این محاسبه فقط نسخه‌ی تداوم جنگ و پیچیده ساختن وضعیت است. این تجربه را قبلاً داشتیم و نتیجه نداده است.

رییس شورای عالی مصالحه گفت که از شروع و تداوم مذاکرات صلح پشیمان نیستیم، زیرا صلح خواست مردم افغانستان است و مردم افغانستان در حفظ دستاوردها و ارزش‌های ملی متعهد هستند.

این درحالی است که هربرت مک‌مستر، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در برنامه "هاردتاک" بی‌بی‌سی گفته است که رویکرد دولت آقای ترامپ در برابر افغانستان، بزرگ‌ترین ناکامی سیاست خارجی دولت آمریکا است.

این مقام پیشین کاخ سفید ابراز نگرانی کرده است که ممکن جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا نیز رویکرد آقای ترامپ در قبال افغانستان را دنبال کند.

جنگ برنده و صلح بازنده‌ای ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد