خشم-بی-سابقه-مردم-افغانستان-در-پیوند-به-تصمیم-ترامپ

تصمیم جنجالی دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت ابدی رژيم جعلی و غاصب اسراییل، موج وسیعی از خشم و اعتراض و انزجار را در افغانستان و سایر کشورهای اسلامی، برانگیخته است.

به گزارش افغان نیوز: هزاران نفر در افغانستان، روز جمعه در اعتراض به این تصميم ترامپ، دست به تظاهرات گسترده زده و ضمن محکومیت شدید و علنی این اقدام ضد اسلامی ترامپ، تأکید کردند که اين تصميم امريکا براى مسلمانان غیر قابل قبول است.

در کابل، هزاران نفر از نمازگزاران مسلمان پس باز اداى نماز جمعه در مسجد عبدالرحمن و مسجد نعمان بن ثابت در کارته پروان، با راه اندازى تظاهراتی گسترده، اين تصميم ترامپ را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان، با سر دادن شعارهاى «زنده باد اسلام»، «مرگ بر امريکا»، «مرگ بر اسراييل» و «مرگ بر رييس جمهور امريکا» نعره هاى «الله اکبر» سر داده و در حالی که شعار «بيت المقدس خط سرخ» را حمل مى کردند، از مسجد عبدالرحمن تا هوتل کابل سرينا در مرکز شهر، راه‌پيمايى اعتراضی کردند.

شهزاده شاهد؛ نماينده مردم کنر در مجلس و از شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی امروز گفت که تصميم ترامپ در مورد به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت اسراييل براى مسلمانان قابل قبول نيست؛ چون مسجد الاقصی در بیت المقدس، اولین قبله مسلمین است و این سرزمین متعلق به مسلمانان می باشد.

این عضو مجلس، تصریح کرد که مسلمانان افغانستان در کنار مسلمانان فلسطين مى مانند و از حقوق آنها دفاع خواهند کرد.

او همچنین هشدار داد که ترامپ باید این تصمیم‌اش را پس بگیرد و با این اقدام یکجانبه، صفحه جدید منازعات با مسلمانان را باز نکند؛ در غیر آن صورت، به گفته او، پیامدهای آن بر دوش رییس جمهوریس امریکا خواهد بود.

رحیم الله مجاهد؛ رییس شورای ولایتی کابل نیز در این تظاهرات گفت: «مسلمانان به هیچ وجه اجازه نمی دهند که امریکا سفارت خود را به بیت المقدس انتقال بدهد؛ چون قدس خاک مسلمانان است.»

رییس شورای ولایتی کابل، بدون اشاره به فرد یا گروه خاصی، تأکید کرد که چند تنی که خود را مالک بلامنازع اسلام معرفی کرده اند، چهار اطراف قدس را به اسراییلی ها به فروش رسانده اند؛ اما هیچ وقت قدس خاک اسراییل نخواهد شد.

در پایان تظاهرات امروز کابل، تظاهرکنندگان با صدور قطعنامه‌ای، خواستار قطع رابطه افغانستان با امریکا و بسته شدن سفارت آن کشور در افغانستان شدند.

معترضان در پایتخت همچنین پرچم امريکا و رژيم اسرایيل و آدمک ترامپ را لگدمال کرده و آن را به آتش کشيدند.

تظاهراتی وسیعی از جانب مردم هرات بر علیه اسرائیل و آمریکا  نیز برگزار شد.

مولوی مطیع‌الله مولوی زاده، از علمای ولایت هرات هشدار داد در صورت عدم عقب نشینی دونالد ترامپ از این موضع، آمار کشته شدن سربازان آمریکایی در افغانستان چند برابر می‌شود.

او گفت: "سرزمین قدس، برای مسلمانان دارای اهمیت زیادی است و اگر اسرائیل خواسته باشد در این منطقه مقدس پایتخت ایجاد کند، تمام امت اسلامی بر علیه او و هم‌پیمانانش به پا می‌خیزند."

وی تاکید کرد که "جهان کفر" بر روی حساسیت جهان اسلام دست گذاشته و تداوم این روند، به نفع "یهود و نصارا" نخواهد بود.

در همین حال فضل الرحمان انصاری، یکی دیگر از سخنرانان این گردهمایی و تظاهرات، "زوال" اسرائیل را در نزدیکی‌ها دانست و گفت که "مجاهدین اسلام" نمی‌گذارند که بیت‌المقدس در اختیار "یهودیان" قرار بگیرد.

وی به صورت واضح افزود که با این اقدام ترامپ، سربازان آمریکایی در هیچ نقطه از جهان در امان نخواهند بود.

انصاری همچنین از دونالد ترامپ دعوت کرد که به اسلام روی بیاورد و دست از "جنایات" خود بردارد، در غیر این صورت، "نابود" خواهد شد.

با این حال شماری از علمای دیگر در این همایش، این اتفاق را لرزه‌ای بر تن امت اسلامی دانستند تا از خواب بیدار شوند و دست وحدت به یکدیگر بدهند.

خلیفه نوین، یکی از روحانیون سرشناس هرات از عموم کشورهای اسلامی خواست تا اختلافات را کنار گذاشته و به دشمن واحد و مشترک فکر کنند.

به بیان وی، هیچ چیزی به جز وحدت اسلامی نمی‌تواند که شر "رژیم صهیونیستی" را از سر مسلمانان دور برگرداند.

این روحانی صدای "الله اکبر" مسلمانان را زنگ خطری برای اسرائیل و حامیانش دانست که می‌تواند به نابودی این رژیم منتهی شود.

در نقاط مختلف کشورهای اسلامی از جمله افغانستان، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس از جانب آمریکا به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، محکوم شده است.

بسیاری از کشورهای غربی و سازمان‌های بین المللی، مثل سازمان ملل متحد هم به این اقدام دولت آمریکا واکنش نشان داده و آن را به ضرر امنیت منطقه خوانده‌اند.

خشم بی سابقه مردم افغانستان در پیوند به تصمیم ترامپ

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد