قطع-روابط-دیپلوماتیک-کشورهای-اسلامی-با-امریکا

داکتر سید محمد علی جاوید رهبر حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان در پی اقدام امریکا مبنی بر اعلام بیت المقدس بعنوان پایتخت اسرائل گفت: جهان در حال حاضر، از این اقدام ترامپ به یک شوک فرورفته است و کشورهای اسلامی باید روابط دیپلوماتیک خود را با کشور امریکا که حامی اصلی اسرائل است قطع کنند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: داکتر سید محمد علی جاوید رهبر حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان امروز (شنبه 18 قوس) در برنامه خبری در کابل گفت: کشورهای اسلامی باید روابط دیپلوماتیک خود را با کشور امریکا که حامی اصلی اسرائل است قطع کنند.

آقای جاوید گفت: ادعای اسرائیل مبنی بر حاکمیت بر بیت‌المقدس و فلسطین اشغالی غیر قانونی است و این ادعا اسرائل از منظر حقوق بین‌المللی بی‌بنیاد می‌باشد.

به گفته آقای جاوید؛ مسلمانان از قرن اول تا اواخر قرن ۱۳ هجری بر بیت‌المقدس حاکمیت داشتند و در سال ۱۹۴۸، اسرائیل بر بخش غربی این شهر تسلط پیدا کرد و در سال ۱۹۶۷، در زمان جنگ شش روزه اعراب با اسرائیل بر بخش شرقی آن نیز حاکمیت پیدا کرد.

رهبر حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان با بیان این مطلب که از منظر تاریخی نمی‌توان بر سرزمین‌ها ادعای حاکمیت کرد، افزود که تشکیل دولت یهودی به‌نام اسرائیل، از مبدا وجهه قانونی نداشت و به زور نظامی آمریکا و انگلیس به وجود آمده است.

وی تاکید کرد که سازمان ملل متحد، نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان، قسمت شرقی بیت‌المقدس را به رسمیت نمی‌شناسد و دونالد ترامپ بر خلاف قوانین بین‌المللی و افکار عمومی جهانی، این شهر را به حیث پایتخت اسرائیل اعلام کرد. او افزود: اقدامات دونالد ترامپ عجولانه است و موضع گیری‌های تیوتیری وی نیز مضحک می‌باشد.

حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به حیث پایتخت اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

رئیس این حزب از مسلمانان خواست که متحدانه بر علیه این اقدام ترامپ ایستادگی کنند و بر آمریکا فشار وارد کنند تا این کشور از تصمیمش بر گردد.

وی ابراز نگرانی کرد که مبادا این موج حمایت از حقوق فلسطنیان به زودی فروکش کند و تبدیل به یک موج زودگذر شود؛ بلکه باید از مردم مظلوم فلسطین حمایت صورت گیرد.

آقای جاوید گفت که مسلمانان از اهرام فشار خود بر علیه آمریکا کار بگرند و آن قطع روابط دیپلوماتیک، قطع رابطه تجاری و عدم صدور نفت به آمریکا است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دو روز پیش، شهر بیت‌المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و به وزارت خارجه این کشور دستور داد که سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت‌المقدس انتقال دهد که این اقدام آمریکا با موج واکنش‌های تندی کشورهای اسلامی و جامعه جهانی رو به رو شد.

قطع روابط دیپلوماتیک کشورهای اسلامی با امریکا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد