روی-اتصال-ایران-به-ازبیکستان-از-مسیر-افغانستان-بحث-شد

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای ا.ا در دیدار با مقام‌های ایرانی روی اتصال ایران به ازبیکستان از مسیر افغانستان و گسترش پروژه خط آن از این مسیر تا دهلیز واخان بحث و گفتگو کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ دفتر معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرای ا.ا امروز (سه‌شنبه، 16 عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ایران در جریان سفر آقای برادر و هیات همراه او به تهران، خواستار وصل ایران به ازبیکستان از مسیر افغانستان و گسترش پروژه خط آهن از این مسیر تا دهلیز واخان شده است.

طبق اعلامیه‌، ملا عبدالغنی برادر در دیدار به مقام‌های ایرانی خواستار افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار به کشورهای منطقه و جهان شده است.

افزون بر این آقای برادر در دیدار با مقام‌های ایرانی خواستار فراهم نمودن تسهیلات بیشتر صادرات و واردات میان افغانستان و ایران شده است.

طبق اعلامیه معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرا، ایران بر اتصال این کشور با چین از طریق دهلیز واخان و ایجاد تیم‌های مشترک به منظور تسریع کار عملی و تعقیب آن شده است.

در دیدار ملا برادر با مقام‌های ایرانی روی گسترش شبکه خط آهن از بندر چابهار الی قندهار توافق نظر صورت گرفته و دو طرف بر ایجاد تعادل تجارتی میان دو کشور تاکید کرده‌اند.

در این دیدارها جانب افغانستان خواستار وضع تعرفه ترجیحی در برخی کالاهای صادراتی به ایران شده است.

در سفر ملا برارد به تهران و دیدار او با مقام‌های ایرانی روی مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر به هدف جستجوی بدیل معیشت به کشاورزان افغانستان تاکید شده و آقای برادر خواستار تلاش‌های مشترک در این زمینه شده است.

این در حالی است که روز شنبه هفته جاری ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای ا.ا در راس یک هیات بلند پایه وارد تهران شد.

او در این سفر با مقام‌های ایرانی از جمله، وزیران داخله، خارجه و انرژی و برخی مقام‌های دیگر این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

روی اتصال ایران به ازبیکستان از مسیر افغانستان بحث شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد