ظریف-فاطمیون-بهترین-نیرو-برای-دولت-افغانستان-است

وزیر خارجه ایران می‌گوید: جنگجویان گروه فاطمیون بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌تواند با استفاده از سابقه‌ی رزم آنها در برابر تروریستان بهتر مبارزه کند.

به گزارش افغان نیوز: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفتگو با طلوع نیوز در پاسخ به این پرسش"چرا افغان‌ها را برای جنگ به سوریه می‌فرستید؟ گفت که ما کسی را به سوریه نمی‌فرستیم؛ برادران افغانی ما به‌صورت داوطلب رفتند. چنانچه از عراق و جاهای دیگر نیز رفتند.

وی افزود: ما آنها را در سوریه کمک کردیم تا در مقابله با داعش که دشمن مشترک همه‌ی ما است، بجنگند.

ظریف همچنان گفت که این‌ها به‌خاطر اعتقادات خودشان به سوریه رفتند. بعضی‌ها در پایگاه‌ها و سنگرهای شان پرچم افغانستان و عکس رییس‌جمهور افغانستان را داشتند.
 به باوری وی؛ این‌ها بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌تواند با سابقه‌ی رزم با تروریستان و داعش کمکی به دولت افغانستان باشند.
وزیر خارجه ایران تصریح کرد که این نیروها برای مبارزه با داعش، ترور و حفظ امنیت افغانستان می‌تواند مفید واقع شود.
آقای ظریف در مورد موقعیت جنگجویان گروه فاطمیون گفت: حالا که جنگ از اماکن متبرکه در سوریه رفع شده، بسیاری از این‌ها برگشته‌اند و مشغول زندگی عادی هستند و کار می‌کنند. ممکن است ایران باشند یا جاهای دیگر. تعداد شان در ابتدا به پنج هزار گزارش می‌شد اما حالا ممکن کمتر از دو هزار نفرشان در سوریه باشند. 
ظریف همچنان تاکید داشت: این مفروض‌ درست نیست که ایران از مهاجر ملیشه می‌سازد. زیرا خیلی از آنها اصلا مهاجر نبودند، مستقیم از خود افغانستان آمدند و آن‌جا رفتند. چنانچه ممکن از جاهای دیگر هم رفته باشند. بنابراین، هرکسی وقتی سوریه برود، ممکن سلاح برایش بدهیم.

ظریف گفت: این‌ها برای مبارزه با داعش به سوریه رفتند. ما هم بدون هیچ "رودروایستی" از نیروهای مقاوم در برابر تروریسم و افراط‌‌گرایی حمایت کردیم.

وی در مورد تلفات این نیروها، گفت که تعدادشان را نمی‌دانم اما خانواده‌های افرادی را که برای ایده‌ و آرمان‌شان شهید می‌شوند، تحت پوشش کمک می‌گیریم.

او گفت: سیاست ما همواره این بوده که مهاجرین، پناهندگان افغانی و کسانی‌که غیرقانونی یا قانونی در ایران هستند، از امکانات ما استفاده کنند. بنابراین، من نمی‌گویم ما بدون نقص‌هستیم اما این را می‌توانیم ادعا بکنیم که میزبانانی خوبی بودیم برای نزدیک به سه میلیون افغانی که در سخت‌ترین سال‌های ما ایران بوده‌اند. 
ظریف در مورد متوقف شدن فعالیت فاطمیون گفت: ما کسانی را که با داعش و افراط‌گرایی در سوریه مقابله کردند، برای اینکه مجبور نباشند در کابل، قندهار، تهران، همدان، کرمان‌شاه، بغداد، کربلا و نجف مقابله کنند، حمایت کردیم و اگر لازم باشد بازهم حمایت می‌کنیم. 

به گفته ظریف: امروز آن خطر در حال رفع‌شدن است اما هنوز کاملا رفع نشده است. دولت افغانستان آگاهی دارد که ما برای تقویت اردوی ملی شان برای مبارزه با تروریزم کاملا آمادگی داریم.
ما در مورد این‌که از قوت‌های فاطمیون در برابر داعش در درون افغانستان استفاده شود یا جای دیگر، به تصمیم دولت افغانستان بستگی دارد. زیرا ما معتقد به تمامیت ارضی و حاکمیت دولت‌ها هستیم، تحت حاکمیت و فرماندهی دولت افغانستان ما آمادگی داریم کمک کنیم.

ظریف: فاطمیون بهترین نیرو برای دولت افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد