هزاران-مدرک‌دار-بی‌سواد؛-کلید-کانکور-را-دزدیدند

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که کلید کانکور را در شماری از ولایات دزدیدند تا هموطنان شان کامیاب شوند و اکنون هزاران مدرک‌دار بی‌سواد داریم.

به گزارش افغان نیوز: امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، امروز شنبه(15، قوس) به سلسه نشست‌های "شش نیم صبح" در صفحه رسمی فسبوک اش به نقل از وزارت صحت عامه می‌گوید که ۴۷ درصد نفوس افغانستان همین کنون در سن نسل آوری قرار دارند.

وی می‌افزاید که این چهل و هفت درصد میتوانند نقش منفی و یا مثبت در رشد نفوس کشور بازی نمایند. علمای اسلام در مراکز مشهور تحقیقاتی به شمول مصر بار‌ها فتوای مشروع بودن جلوگیری از ازدیاد نفوس را به شیوه های مشخص آن داده اند.

به گفته وی؛ ممکن است یک تعداد ازین چهل و هفت فیصد نفوس نسل آور کشور، این یاداشت را بخوانند، امید است با برنامه ریزی درست خانواده در فقر زدایی جامعه کمک نمایند. 

صالح می‌گوید: برخی گفته اند که جلسات شش و نیم چه صلاحت طبی دارد که شاروالی از اسم این جلسات به صالون های محافل اجازه فعالیت داده است. در این مورد باید بگویم که تعین حد و مقیاس بحران در صلاحیت کابینه است و تا اکنون ابعاد موجود دوم بررسی جدی و عمیق نشده  و در مورد فعالیت‌های اقتصادی تصمیم کابینه وجود ندارد.امید است که  اپیدمیولژست های محترم پاسخ به انتقاد شان را گرفته باشند.

آقای صالح گفت: از دید مدیریتی چیزی به اسم کار بزرگ که در محتوا و اصلیت خود بزرگ باشد وجود ندارد؛ زیرا مجموع کار های کوچک در  یک چوکات منظم برنامه ریزی شده منجر به کار بزرگ می‌شود.

وی با ذکر مثال می‌گوید: "طیارات بوینگ از سی و شش ملیون پرزه ساخته میشوند که ملیون ها پرزه آن خیلی کوچک اند ولی اگر هریک ازین پرزه جات غیر معیاری و نقیصه دار باشند، طیاره یا پرواز نمیتواند و یا سقوط می نماید. یک نمونه ای آن طیارات مکس ۷۳۶ بود.

بنابراین، آنهایی‌که می‌گوند، جلسات شش و نیم مصروف ریز کاری است؛ بیاد بیاورند که فرصت‌های طلایی و استثنایی از دست ما بخاطری رفت که کشور را تک سوژه ای ساختیم.

به گفته صالح: همه اهل خبره مصروف سیاست خارجی و تحلیل گر سیاسی شدند. یک دلیل همین بود که در رده بلند رهبری، هرچیز کوچک بود به جز از ملاقات با سفرای خارجی و اشتراک در جلسات مردمی. بنابراین، اگر آن روش موثر می بود به این حال نمی رسیدیم.

صالح خطاب به منتقدین می‌گوید که بیایید هریک هر روز کار کوچکی انجام دهیم و بعد محاسبه کنیم که جامعه ما چقدر زیر چشم ما تحول می کند.

معاون نخست ریاست جمهوری با اشاره به اینکه کلید کانکور را در شماری از ولایات دزدیدند تا هموطنان شان به کانکور راه یابند، گفت که اکنون هزاران مدرک دار بیسواد داریم.

این درحالی است که در سالهای اخیر، برگزاری امتحان کانکور کشور همواره با چالشهای زیادی روبرو بوده است. چنانچه امتحان در ولایت هرات با فروش کلید جوابها لغو شد. همچنان در ولایت لوگر در جنوب کابل نیز مسئولان کانکور به دنبال تقلب سازمان یافته ناچار شدند که اوراق کانکور را به جوی آب اندازند.

هزاران مدرک‌دار بی‌سواد؛ کلید کانکور را دزدیدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد